OVER MIJ

Over mij


Hi, ik ben Martijn Boerkamp

Neem contact met mij op

Ik heb niets met filosofie.

Dat hoor ik mensen wel eens zeggen. En ik heb zelf om eerlijk te zijn de link, tussen datgene waarvoor ik mij interesseer en filosofie, ook lang niet gelegd. 

Rond mijn 30e kwam ik voor het eerst in aanraking met filosofie. Ik ontdekte dat de manier waarop ik naar de wereld kijk, mij verwonder en vragen stel, sterk overeenkwam met wat ik in de filosofie vond. Niet alleen van meerdere perspectieven naar een vraagstuk kijken maar ook het kritisch onderzoeken van je eigen denken daarover. Vanaf 2010 ben ik mij meer gaan verdiepen in filosofie en heb ik verschillende opleidingen gevolgd aan de Internationale School Voor Wijsbegeerte (ISVW). Van Ethiek tot de beroepsopleiding tot Filosofisch Practicus.

Filosofie heeft mij geleerd om mijn eigen opvattingen te onderzoeken, mijn oordeel op te schorten en nuance aan te brengen. Hierdoor ben ik met meer rust en ruimte naar dingen gaan kijken. Het heeft mij vrijer gemaakt. Niet alleen in mijn denken maar ook in het handelen.

Zo heb ik bijvoorbeeld lang de overtuiging gehad dat werk nuttig moet zijn. Ik merkte dat deze overtuiging mij in de weg zat en hij beperkte me in mijn keuzes en handelen. Mijn overtuiging kwam niet overeen met mijn ervaring en gevoel. Ik ben gaan onderzoeken wat deze overtuiging eigenlijk betekende. Dit door de aannames en oordelen uit de overtuiging te bevragen en de kern te definiëren: "wat is nuttig’?". Het bleek dat ik nut aan (bedrijfs)resultaat koppelde. “Als het resultaat gehaald wordt, dan zal het wel nuttig zijn” was mijn zelf gecreëerde 'als-dan redenatie'. Deze heb ik vervolgens overboord gegooid. Stap voor stap ben ik mijn overtuiging los gaan laten en heb er een vraag van gemaakt. "Wat is nuttig?". In mijn werk heeft mij dit meer intrinsieke motivatie, plezier en vrijheid opgeleverd. Deze vraag neem ik sindsdien altijd mee en houdt mij scherp.

In het bedrijfsleven ben ik werkzaam als teamleider, trainer en coach. Na acht jaar vond ik het tijd om een combinatie te maken van mijn passie en mijn werk: ik word filosofisch coach. De beroepsopleiding tot Filosofisch Practicus (2018) heeft mij het fundament gegeven voor het coachen van mensen vanuit een filosofisch kader. Dit doe ik door de vraag centraal te stellen. Dat is voor mij de opening tot een filosofisch gesprek. Ik begeleid je graag in het nadenken over jouw vragen en het ontdekken van je eigen uitkomsten.
  • Lees hier het hele verhaal en mijn achtergrond

    Geboren in 1976 in Arnhem en via een korte tussenstop in Twente, in 1988 terecht gekomen in Ede waar ik sindsdien woon. Vrij opgevoed als jongste kind in een gezin van vijf. Als kleine jongen altijd vrolijk en meestal buiten te vinden om te spelen. Als puber wat recalcitranter en veel bezig met vragen als "wie ben ik" en "wat wil ik"?


    Na mijn middelbareschooltijd en een grafische opleiding in Utrecht, ben ik in 1998 gaan werken in het bedrijfsleven. Na een (misschien wel filosofische) zoektocht van een aantal jaar naar wat ‘werken’ voor mij betekent en hoe daar invulling aan te geven, ben ik in 2007 samen met mijn vriendin een jaar gaan reizen en (her)ontdekken. Dat heeft mij met meer afstand naar dingen doen laten kijken en ik besefte dat het tijd was voor verdere persoonlijke ontwikkeling. 


    Vanaf 2008 ben ik gaan werken als teamleider, trainer en coach. Binnen de organisatie altijd gericht op de ontwikkeling van de persoon. Ik merkte dat leidinggeven en coachen ook anders kan dan (alleen) sturen en handvatten bieden, namelijk door de vraag centraal te stellen. Iets wat ik van nature graag doe in gesprek met mensen, zowel in werk als privé. In 2010 begon ik met mijn eerste cursus “het menselijke in de mens” aan de Internationale School Voor Wijsbegeerte (ISVW) in Leusden. In de acht jaar die daarop volgden, heb ik (ook aan de ISVW) opleidingen afgerond in Socratisch Coachen, Praktische Filosofie, Ethiek, Taoïsme en in 2018 de beroepsopleiding tot Filosofisch Practicus.


    Via filosofie heb ik geleerd om open, kritisch, creatief en onderzoekend na te denken. Door vanuit verschillende invalshoeken een ander licht op zaken te laten schijnen, heeft mij dit nieuwe inzichten opgeleverd. Ik was gewend om sommige dingen voor lief te nemen, vanzelfsprekend te vinden of op basis van (voor)oordelen een mening te hebben. Door vragen te stellen en niet direct te oordelen kwam ik tot de ontdekking dat het ook anders kan. 


    Een vraag nodigt uit, waar een antwoord iets (af)sluit. Dat is voor mij de opening tot een filosofisch gesprek. Filosoferen is meer dan ‘zomaar denken’. Ik heb geleerd om op basis van vragen en onderzoek kritisch, helder en gestructureerd te denken. Het heeft volgens mij niet zo veel zin om iemand van een vast antwoord of advies te voorzien. Ik begeleid je graag in het nadenken over jouw vragen en het ontdekken van je eigen uitkomsten.


    Tot slot over mij:

    Niet getrouwd, wel gepartnerd.

    Geen idealist, wel een realist. 

    Niet sportief, wel creatief.

    Geen kinderen, wel kindervriend.

    Niet in de collegebanken, wel leren uit het leven.

    Geen Black & Decker, wel Heidegger.

    Niet zo moet het, wel zo kan het. 

    Geen kaas, wel drop.

    Niet sturend, wel ondersteunend.

    Geen oplossingen, wel vragen.




Waarom de Denkkamer?

Ik breng filosofie (weer) onder de mensen en in de praktijk. Letterlijk en figuurlijk. Uit de college banken, uit alleen de theorie en in de praktijk. Filosofie is van en voor iedereen. Ik moedig mensen graag aan hun denken te onderzoeken. Mijn missie is om filosofie voor een zo divers mogelijk publiek toegankelijk te maken omdat ik van mening ben dat het iedereen iets kan brengen. Door te filosoferen kun je vrijer leren denken en bewegen. Met de Denkkamer bied ik een plek aan waarin jij je denken kunt onderzoeken, ontwikkelen en aanscherpen. 

Filosofie heeft mij persoonlijk veel gebracht en ik ben mij hierin 'thuis gaan voelen'. Dat is niet altijd zo geweest. Mijn middelbareschooltijd was leuk wat betreft het maken van vrienden, opzoeken van grenzen en ontdekken van mijzelf. Ik kon mijn aandacht echter slecht bij het onderwijs en de materie zelf houden. Het stampen van rijtjes, uit mijn hoofd leren van jaartallen en repeteren van data, werkte voor mij niet motiverend en wekte geen nieuwsgierigheid bij mij op.

In mijn ideale leeromgeving draait het om het stimuleren van (ieders) capaciteit, worden vaardigheden ontwikkelt en word je uitgenodigd en uitgedaagd om zelf creatief en kritisch te leren denken. Dit heb ik in mijn schooltijd maar ook tijdens mijn eerste werkervaringen helaas gemist. Toegang tot en kennismaking met filosofie heeft mij dit gelukkig alsnog gebracht. Nu wil ik mijn ervaring met en verrijking door filosofie, met een zo divers mogelijk publiek delen. Ik bied filosofische diensten voor zowel groepen kinderen, individuele (jong)volwassenen als voor bedrijven & organisaties. 

Hoe ben ik gekomen tot Filosofische Praktijk de Denkkamer? 
De naam zegt het eigenlijk al: (vanuit) hier wordt de filosofie in de praktijk gebracht. Via Filosofische Coaching in de praktijkruimte (letterlijk de Denkkamer), op locatie middels Filosoferen met Kinderen en voor organisaties en bedrijven in een training Moreel Dilemma Beraad. Dit alles ‘aangestuurd’ door hetgeen wij allemaal bezitten, namelijk je eigen ‘denkkamer’, ofwel je brein. Zo is de naam en het logo van Filosofische Praktijk de Denkkamer tot stand gekomen. Ik wil je graag aan het denken krijgen.

Hoe denk jij over jouw denken? 
Misschien is deze vraag je opgevallen op de homepage. Deze vraag kun je op twee manier lezen. Ten eerste vraagt het naar jouw ‘oordeel’, naar je mening over de ‘kwaliteit’ van jouw denken. Ben je tevreden over jouw manier van denken? Maar het vraagt ook naar “hoe doe je dat: denken over jouw denken?”. Als filosofisch coach en gespreksleider begeleid ik hierin. Door jouw vraag als uitgangspunt te nemen en deze te onderzoeken, krijg je meer en beter inzicht in jouw denken en opvattingen. Door deze af te stoffen, op te schudden en binnenstebuiten te keren, kunnen er nieuwe inzichten ontstaan. Dit geeft overzicht, creëert ruimte en levert een nieuwe kijk op jouw bestaande vraagstukken.

Hoe denk jij over jouw denken? Verruim je blik, vernieuw je denken. 
Ik ontmoet je graag in de Denkkamer!

"Ik wil mijn ervaring met en verrijking door filosofie graag met een zo divers mogelijk publiek delen"

"De richting van de wind kun je niet veranderen, de stand van je zeilen wel." 

Zo is het ook met gebeurtenissen en onze gedachte daarover. Aan een gebeurtenis zelf valt niets te veranderen, je hebt echter wel invloed op de gedachte die je vormt over deze gebeurtenis. 

Lees meer hierover op mijn prikbord via deze link
Share by: